Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mobiliteit | Baten | 2.034 | 2.598 | 2.392 | 1.515 | 1.123 | 1.056 |
Lasten | 5.601 | 4.238 | 4.005 | 2.983 | 2.613 | 2.519 | |
Totaal saldo Programmalijn | -3.567 | -1.639 | -1.613 | -1.467 | -1.489 | -1.463 |
Begrotingsvoorstellen 2024-2027 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | -32 | |||
Totaal programmalijn Mobiliteit | -32 |
Egalisatiereserve Fonds Havenontwikkeling
Een overschot op de begrote baten en lasten haven vloeit naar de egalisatiereserve haven. De inhoud van deze reserve kan uitsluitend worden besteed aan de haven. Hiermee wordt onder meer het periodiek uitbaggeren van de haven gefinancierd (elke 5 tot 8 jaar).
MIRT Goederencorridor - Realisatiepact knooppunt Venlo
Voor het goederenvervoer richten we onze blik naar het water en het spoor en gaan we aan de slag met de ambities uit de haven- en spoorvisie. Dit vraagt om een herontwikkeling van:
- het emplacement en de directe omgeving. Fysieke aanpassingen van de spoorse infra door ProRail, verwachte woningbouw vanuit de markt en inrichting van de openbare ruimte door de gemeente. Hierbij ligt een duidelijke relatie van de spoorzone met de zuidelijke rand van binnenstad ‘van Maas tot Station’
- de haven (bestaande havengebied en noordoever)
Beide opgaven zijn opgenomen in de Economische Visie, benoemd als strategische gebiedsopgaven en sluiten aan op de ambities in de haven- en spoorvisie. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport van november 2022 hebben Rijk en regio afgesproken het multimodale knooppuntplan van Venlo nader uit te werken in een Realisatiepact. Dit vormt de basis voor het formuleren van de planvorming, de eerste stappen te zetten met behulp van financiële aanjaagmiddelen en gezamenlijk te kijken naar een financieringsconstructie (Rijk-Regio-bedrijfsleven-Europa).
Rijk en regio staan nu op het punt om afspraken te maken over het vervolg over de haven en emplacement volgens het vastgestelde knooppuntplan Venlo. Voor de korte termijn zetten we in op het op gang brengen van een aantal eerste maatregelen in de haven (jachthavenverplaatsing) en emplacement (740 m opstelsporen, spanningssluis, perronverlenging IC D’dorf). Voor de lange termijn zetten we in op integrale (MIRT-)onderzoeken naar de haven (herstructurering zuid-oever en nieuwbouw op de noordoever) én spoorzone (optimalisaties in Blerick en mogelijke herontwikkeling van het emplacement en de zuidelijke rand van de binnenstad).
De totale kosten van de haven- én emplacementontwikkeling (incl. spoorzone) zijn onbekend. Het Rijk is in het kader van het Realisatiepact bereid middelen beschikbaar te stellen, voor het opstarten van de integrale (MIRT-) onderzoeken. We schatten de kosten voor de onderzoeken in op € 775.000. Op basis van een 50-50 regeling (cofinanciering) is een bijdrage van Venlo nodig van € 387.500 in 2024, met mogelijke extra financiering in volgende jaren. Dekking voor deze bijdrage kan gevonden worden in de bestemmingsreserve Regiodeal/Investeringsagenda en is hiermee budgettair neutraal.