Welvarend Venlo zet in op het – samen met strategische partners - realiseren van een optimale en duurzame economische ontwikkeling en multimodale bereikbaarheid als basis voor brede welvaart. Het programma draagt er toe bij dat Venlo een inclusieve, circulaire en goed bereikbare stad is waar het prettig werken, wonen, verblijven, recreëren en leren/studeren is.
De Venlose economie kenmerkt zich door een brede economische basis. In de ‘Economische Visie Venlo 2030; Van volume naar waarde’, die in 2023 is vastgesteld, onderscheiden wij vijf speerpuntsectoren, namelijk agrofood, maakindustrie, logistiek, vrijetijdseconomie en zorg. Daarnaast beschikt Venlo over veel arbeidsplaatsen, een sterke kennisinfrastructuur, een groot areaal en kwaliteit van werklocaties en een sterke multimodale ontsluiting.
Centrale doelstelling
De op basis van de economische visie geactualiseerde centrale doelstelling van dit programma is van Venlo een centrumstad te maken in de (Eu)regio met een brede, duurzame, innovatieve en inclusieve economische basis, die excelleert op de cross-overs tussen de vijf speerpuntsectoren en op het gebied van duurzame en multimodale mobiliteit.
Om dat te bereiken liggen in de periode 2024-2027 de inhoudelijke accenten, conform de economische visie, op het benutten van talenten in samenhang met het versterken van Venlo Kennisstad, het beter benutten van de bestaande ruimte, het versnellen van transities en de positionering van Venlo als veelzijdig centrum van de (Eu)regio. Ten opzichte van voorgaande jaren betekent dit een bijsturing van de koers, meer focus en een grotere samenhang met andere programma’s. Continuïteit staat daarbij echter voorop; wij maken af waar we aan begonnen zijn. We zetten de - in eerdere jaren ingezette inspanningen - voort in 2024.
Een algemene indicator van dit programma is het percentage economische groei van Venlo afgezet tegen de groei van Nederland. Er bestaat namelijk een relatie tussen economische groei en brede welvaart, waarbij wordt aangetekend dat economische groei niet vanzelf leidt tot brede welvaart. De gemeente Venlo heeft daarom in de economische visie gekozen voor een economische koerswijziging: van volume naar waarde. Er wordt ingezet op een betere balans tussen enerzijds economische groei en anderzijds sociale inclusiviteit (meer mensen moeten ervan profiteren) én op duurzame ruimtelijke inrichting van belangrijke deelgebieden in de gemeente.
Sterke relatie met de regio Noord-Limburg
De economie van Venlo vervult een sterk regionale functie. Net als andere jaren is de samenhang van dit programma met de opgaven uit de regio dan ook groot en levert dit programma een belangrijke bijdrage bij aan de doelstellingen van de Regiovisie. Thema's als arbeidsmarkt, kennisinfrastructuur, (innovatieve) economie, vrijetijdseconomie, mobiliteit en strategische infrastructuur zijn immers per definitie regionale thema’s. We blijven dan ook inzetten op het maximaal benutten van kansen door samenwerking en heldere en open communicatie met onze regionale partners.
Programmalijnen
Het programma kent drie programmalijnen met elk hun eigen subdoelstellingen en indicatoren:
- Kennisinfrastructuur & Arbeidsmarkt
- Economie
- Mobiliteit
In 2024 en de daaropvolgende jaren wordt de samenhang tussen deze drie programmalijnen en met andere programma’s geïntensiveerd op basis van de vier uitgangspunten uit de economische visie:
- Versterken van Venlo Kennisstad
- Beperkt nieuwe ruimte toestaan, bestaande ruimte beter benutten
- Actief de uitvoering van transities versnellen
- Positionering als veelzijdig centrum van de (Eu)regio
Bestaande programmabudgetten worden optimaal binnen en waar wenselijk tussen deze drie programmalijnen ingezet. Daar waar nieuwe (exploitatie- of investerings-)budgetten aan de orde zijn, worden deze in deze begroting verder toegelicht.
Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kennisinfra en arbeidsmarkt | Baten | 303 | 91 | 75 | |||
Lasten | 775 | 2.896 | 2.752 | 2.750 | 364 | 361 | |
Subtotaal Kennisinfra en arbeidsmarkt | -472 | -2.805 | -2.677 | -2.750 | -364 | -361 | |
Economie | Baten | 13.005 | 3.162 | 1.556 | 550 | 519 | 519 |
Lasten | 15.478 | 6.857 | 5.082 | 4.009 | 3.916 | 3.870 | |
Subtotaal Economie | -2.473 | -3.696 | -3.526 | -3.459 | -3.396 | -3.351 | |
Mobiliteit | Baten | 2.034 | 2.598 | 2.392 | 1.515 | 1.123 | 1.056 |
Lasten | 5.601 | 4.238 | 4.005 | 2.983 | 2.613 | 2.519 | |
Subtotaal Mobiliteit | -3.567 | -1.639 | -1.613 | -1.467 | -1.489 | -1.463 | |
Totaal saldo Programma | -6.511 | -8.140 | -7.817 | -7.676 | -5.250 | -5.175 |
Investeringsvoorstellen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programmalijn | Budget | Voorportaal | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Kennisinfra en arbeidsmarkt | 17.856 | |||||
Economie | 4.900 | |||||
Mobiliteit | ||||||
Totaal Programma 4 | 17.856 | 4.900 |