Trendsportal (regio)
In het vastgestelde Jaarplan Trendsportal 2023-2024 zijn (regionale) projecten opgenomen. Deze worden in regionale samenwerking met externe partijen zoals de provincie en SmartwayZ.NL uitgevoerd. Al deze projecten dragen bij aan de Venlose mobiliteitsdoelstellingen:
- Verhogen kwaliteit van leven
- Verbeteren verkeersveiligheid
- Aantrekkelijk mobiliteitssysteem
- Ondersteunen milieu- en energietransitie
- Verbeteren ruimtelijk-economische bereikbaarheid
Voorbeelden van deze projecten die bijdragen aan deze doelstellingen zijn duurzaam deelvervoer voor werknemers van gemeenten en voor inwoners, uitvoering Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), fietsstimulering en de logistieke aanpak.
Duurzame mobiliteit
We stellen ons tot doel dat Venlo behouden blijft als aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad, voor zowel bezoekers, bewoners als ondernemers, medewerkers en leveranciers. 2024 staat in het teken van de verdere uitwerking van het kader duurzame mobiliteit met als concrete toepassing de invoering van een zero-emissiezone en de uitrol van deelmobiliteit. Daarbij zal focus liggen op prioritering en samenhang van de projecten en het betrekken van belanghebbenden bij de invoering van de zero-emissiezone in de binnenstad en de uitrol van duurzame deelmobiliteit in diverse wijken.
Toekomstbestendige haven
De havenontwikkeling is in de economische visie opgenomen als één van de majeure projecten. Het streven is om het vervoer van het goederen zo duurzaam mogelijk te laten plaatsvinden en de noordoever (greenfield) en zuidoever (brownfield) zo optimaal en duurzaam mogelijk te (her)inrichten passend bij de locatie, Venlose economie en klimaatopgaven. Maar ook bij de nationale opgaven zoals die zijn geformuleerd in kader van het MIRT Goederenvervoercorridors en de bovengemiddelde knooppunten op deze corridors, zoals Venlo. We gaan dan ook door met de uitvoering van projecten die voortvloeien uit de havenvisie en het Europese PIONEERS-project. Deze projecten dragen bij het maximaal faciliteren van vervoer over water, verduurzaming van vervoer en reductie van de uitstoot en zorgvuldig ruimtegebruik. Vanwege de grote (financiële) opgaven blijven we inzetten op het via lobby binnenhalen van subsidies. De afgelopen jaren zijn op deze manier al CEF-middelen verkregen. Via het realisatiepact met het rijk in kader van het MIRT Goederenvervoercorridor wordt ingezet op (een proces tot) het verkrijgen van aanvullende rijksmiddelen voor de korte en lange termijn voor de haven (en de spoorzone).
We continueren de uitvoering van projecten die voortvloeien uit de havenvisie en het Europese PIONEERS-project. Deze projecten dragen bij aan het maximaal faciliteren van vervoer over water, verduurzaming van vervoer en reductie van de uitstoot en zorgvuldig ruimtegebruik. Hiervoor worden studies uitgevoerd. Vanwege de grote (financiële) opgaven blijven we inzetten op het via lobby binnenhalen van subsidies.
Om de doorontwikkeling van de haven mogelijk te maken is verplaatsing van de jachthaven noodzakelijk. In november 2022 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het besluit genomen om te starten met het project Vierwaarden. Dit project richt zich op hoogwaterbeschermingsmaatregelen. In dit project wordt de verplaatsing van de jachthaven opgenomen. Dit maakt deel uit van het programma Leefbaar Venlo.
Toekomstbestendige stedelijk OV-knooppunt Venlo Centraal
Ook dit is een majeur project in de economische visie. Dit project maakt daarnaast deel uit van de majeure gebiedsontwikkeling ‘Van Maas tot station’. Om de doelstellingen uit de spoorvisie, die verankerd zijn in zowel de strategische als economische visie, te realiseren zijn niet alleen financiële middelen, maar ook beleidsbeïnvloeding nodig en vooral een hele lange adem. De inzet is meerledig. Wij willen intercityverbindingen in alle windrichtingen. Maar ook herontwikkeling van het emplacement en de directe omgeving. Het gaat daarbij om fysieke aanpassingen van de spoorse infra door ProRail, verbetering van het station, stedelijke ontwikkelingen in de directe omgeving van het station en op lange(re) termijn een volwaardige verbinding tussen de binnenstad en Venlo-Zuid gecombineerd met een stedelijke ontwikkeling in de spoorzone in Venlo-Zuid. Voor het emplacement, zijn dankzij lobby al CEF-middelen verkregen. Ook voor dit project wordt via het realisatiepact met het rijk in kader van het MIRT Goederenvervoercorridor ingezet op (een proces tot) het verkrijgen van aanvullende rijksmiddelen voor de korte en lange termijn.
Benutten van de kansen die de Delta Rhine Corridor biedt
Delta Rhine Corridor is een project van een internationaal privaat consortium. Het rijk vindt dit energieproject dusdanig belangrijk dat zij de rijkscoördinatieregeling gaat toepassen. Beoogd is de realisatie van ondergrondse verbindingen van waterstof, CO2, gas, LPG, propeen, ammoniak en gelijkstroomverbindingen. Nadat in 2023 de verkenning is afgerond, staat 2024 in het teken van de planuitwerking. Gestart wordt dan met de MER, vergunning aanvragen en het ter inzage leggen van het ontwerp projectbesluit. Onze inzet is en blijft het maximaal benutten van de kansen die de Delta Rhine Corridor biedt en de negatieve ruimtelijke en maatschappelijke impact zoveel mogelijk te beperken. Het gaat daarbij primair om het verhogen van de veiligheid op en langs de Brabantroute en Maaslijn en de verduurzaming van de regionale economie, waarbij onze aandacht primair naar een (regionale) aansluiting voor afname en invoer op de waterstof- en CO2-buisleiding en op de gelijkstroomverbinding en mogelijk CO2-busileiding. Daarnaast zetten we in op een goede ruimtelijke inpassing en compensatie, waaronder de realisatie van de ontbrekende ecologische schakel tussen het Jammerdal en de Grote Heide.