1. Gezond en actief Venlo

Ontplooiing

Programma Aanpak voortijdig schoolverlaters (VSV)
In het programma Aanpak VSV wordt intensief samengewerkt tussen gemeenten en onderwijsbesturen in Noord- en Midden- Limburg. De basis van de aanpak vormt het VSV programma 2020-2024. Onze gezamenlijke doelstelling is dat kinderen of op school zitten of aan het werk zijn, of jongeren zijn bezig met het doorlopen van een route richting onderwijs/(passend) werk. Daarnaast streven we ernaar dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen, hoewel dat niet voor alle jongeren haalbaar is.

Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) - Doorstroompunt
Gemeenten zijn in het kader van het recht op onderwijs en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten verantwoordelijk voor het toezicht hierop. De Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) is erop gericht dat leerlingen het onderwijs verlaten met een startkwalificatie. Vanaf 1 januari 2024 verdwijnt de verwijzing naar RMC en wordt alleen nog de naam Doorstroompunt gebruikt. Doorstroomcoaches is de nieuwe naam voor onze RMC-consulenten. Onze doorstroomcoaches zullen zich blijven inzetten voor Venlose jongeren en ze helpen 'doorstromen' naar een passende baan of opleiding.

In 2024 wordt gewerkt aan de uitbreiding van de RMC/doorstroom rol naar 27 jaar (thans 23 jaar). Door deze uitbreiding ontstaat er een doorlopende begeleidingslijn en blijven jongeren die geen opleiding volgen of werk hebben in beeld.  Samenwerking binnen de gemeentelijke organisatie en met maatschappelijke- en onderwijs partners is hierbij essentieel, zodat jongeren goede en doorlopende ondersteuning krijgen.
De afgelopen periode kenmerkt zich door de stijging van het aantal voortijdig schoolverlaters (indicator Meetbaar Venlo), die landelijk ook zichtbaar is. Onze bestaande aanpak zal worden geïntensiveerd en voortgezet.
Programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking
In 2019 hebben wij en de besturen van primair-, speciaal- en voortgezet onderwijs een intentieverklaring tot samenwerking getekend. Kinderopvangorganisaties hebben zich hierbij ook aangesloten. De aanleiding voor deze verklaring is dat we samen verantwoordelijk zijn voor een kwalitatief goed onderwijsaanbod en passende schoolloopbaan voor elk kind van 0-20 jaar. Uitgangspunt is dat ieder kind recht heeft op optimale ontwikkelingskansen, ongeacht waar zijn of haar wieg staat/heeft gestaan. De rijke schooldag is hier bijvoorbeeld ook een onderdeel van. We richten ons samen op de toekomst van het kind en pakken thema’s aan die een gezamenlijk belang kennen. We kennen 4 kernthema’s: taal, gezondheid, leefbaarheid/veiligheid en onderwijsontwikkeling.

Onderwijsachterstandenbeleid/gelijke kansen (2 tot 12 jaar)
Wij hebben de wettelijke taak om onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden bij kinderen vanaf 2 jaar tot het verlaten van het primair onderwijs. Het in 2023 vastgestelde Uitvoeringsplan Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 is de leidraad voor de aanpak in 2024 en volgende jaren. Hierin ligt de focus op de doorgaande lijn, optimaal bereik van de voorschoolse educatie en ouderbetrokkenheid. Het onderwijsachterstandenbeleid maak deel uit van het programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking.

Ook in 2024 wordt dit programma voortgezet samen met de kinderopvangorganisaties en het primair-, speciaal- en voortgezet onderwijs. We verwachten een toestroom aan nieuwkomers, inclusief leerplichtige nieuwkomers. We bereiden ons samen met onderwijspartners voor op de komst van die nieuwe Venlonaren; onder andere statushouders, kinderen van arbeidsmigranten en mogelijk ook Oekraïense ontheemden. Daarom starten er in schooljaar 2023-2024 2 extra taalklassen voor leerlingen van 10 tot 14 jaar binnen het primair onderwijs. Doelstelling hiervan is dat deze leerlingen de Nederlandse taal zo goed machtig worden dat zij rechtstreeks in het voortgezet onderwijs kunnen instromen.
Op het voortgezet onderwijs wordt het aantal groepen binnen de Internationale Schakelklas (ISK Valuascollege) uitgebreid worden van 8 naar 10. Binnen Gilde Opleidingen/MBO is in 2023 een ISK-groep gestart voor 16, 17 en 18-jarige leerlingen. Hierbij is aandacht voor de Nederlandse taal maar ook beroepsoriëntatie. De ervaring leert dat dit laatste goed aansluit bij de interesses van de genoemde leeftijdsgroep. Komend schooljaar kan nog een extra groep ISK/MBO opgestart worden.
Passend onderwijs
Het is onze ambitie om samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO) te komen tot een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuisnabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. Alle kinderen en jongeren hebben recht op passend onderwijs, passende zorg en een passende opvoeding om goed voorbereid te zijn op een plek in de maatschappij. Lichte/extra ondersteuning heeft de voorkeur boven doorverwijzen naar het speciaal onderwijs en/of doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp.

Gedurende het schooljaar 2022-2023 is de druk op de Venlose (voortgezet) speciaal onderwijsvoorzieningen toegenomen. De groei van het aantal jongeren dat behoefte heeft aan extra ondersteuning en het tekort aan docenten was voelbaar. Door de grotere instroom van leerlingen en het hogere aantal aanmeldingen bij VSO de Velddijk, heeft Onderwijsgroep Buitengewoon voor deze school een leerlingenstop moeten inlassen.  Deze lijn zet zich in het schooljaar 2023-2024 voort. Bij een aantal scholen zijn tijdelijke plaatsingswachtlijsten ontstaan.  De kans is zodoende aanwezig dat leerlingen niet het (meest) passende onderwijs geboden krijgen of dat leerlingen zelfs thuis komen te zitten. Onze opdracht is weer te komen tot een dekkend onderwijs aanbod.
In overleg met het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs en het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (samen verantwoordelijk voor een dekkend onderwijsaanbod), onderwijsgroep Buitengewoon en andere besturen van Venlose scholen (onderwijs kent een zorgplicht voor leerlingen) zal nader onderzoek moeten plaatsvinden naar de oorzaken van de plotselinge stijging van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte binnen het Primair- en Voortgezet Onderwijs.
Vanuit deze analyse zal beoordeeld moeten worden welke structurele oplossingen noodzakelijk zijn binnen de ondersteuningsstructuur en het speciaal en regulier onderwijs.
Leerlingenvervoer
In sommige gevallen kunnen kinderen niet zelfstandig naar school. Beoordeeld wordt of de leerling in staat is zelfstandig naar school te reizen of dat dit onder begeleiding mogelijk is. Ook wordt er gekeken in hoeverre de zelfredzaamheid van de leerling kan worden vergroot. Doel is dat de leerling zo zelfstandig mogelijk naar school reist. Wij blijven ook in 2024 in nauwe samenwerking met ouders en scholen, de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van leerlingen met een vervoersvoorziening bevorderen.
Onderwijshuisvesting
De gemeente Venlo is verantwoordelijk voor voldoende en adequate onderwijshuisvesting voor het primair- en het voortgezet onderwijs. Het Onderwijshuisvestingsplan gemeente Venlo 2018-2038 is gebaseerd op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting van de gemeente en de Venlose schoolbesturen.
Het Onderwijshuisvestingsplan kent een voortschrijdend investeringsschema met een horizon van 4 jaar dat periodiek wordt verlengd. Primair wordt gekozen voor een levensduur verlengende renovatie van een schoolgebouw.

In 2024 is de oplevering voorzien van de levensduur verlengende renovatieprojecten:

  • Integraal kindcentrum De Toermalijn (basisschool en kinderopvang).
  • Integraal kindcentrum Groeneveld (basisschool incl. uitbreiding i.v.m. fusie met Taal en Lent en kinderopvang).

In 2024 is de oplevering voorzien van het nieuwbouwproject:

  • Speciaal en voortgezet speciaal onderwijs de Wijnberg.


Hiernaast lopen in 2024 de volgende projecten:

  • Voor basisschool De Springbeek wordt gekeken naar een multifunctionele accommodatie met een verbinding met het nabijgelegen sportpark.
  • In 2024 wordt de planvorming afgerond voor Praktijkschool De Velddijk, de VSO-school De Velddijk. Herhuisvesting is daarbij nadrukkelijk in beeld.
  • Start van project Basisschool de Harlekijn. Onderzoek naar start van project Willibrordusschool en project speciaal basisschool de Lings in verbinding met basisschool Passe Partout.
  • De onderwijshuisvesting voor het voortgezet onderwijs is door-gedecentraliseerd naar het schoolbestuur Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO). OGVO staat de komende jaren voor een stevige vervangingsopgave (qua omvang m² en qua kwaliteit) plus een duurzaamheidsopgave van het bestaande vastgoed. In 2023 heeft OGVO kenbaar gemaakt dat zij wil komen tot een nieuw toekomstscenario. De gesprekken hierover moeten nog plaatsvinden.

Volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid
Volwasseneneducatie gaat over het verbeteren van de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden. Met het aanbod van volwasseneneducatie vergroten wij de zelfredzaamheid van onze inwoners. Wij zijn centrumgemeente voor de Wet Educatie Beroepsonderwijs. Sinds 2020 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van laaggeletterdheid. Om deze aanpak vorm te geven zijn zeven Noord-Limburgse gemeenten in 2021 gestart met het opstellen van een regionaal Beleidsprogramma Laaggeletterdheid 2022- 2025. In dit regionale beleidsprogramma zijn gezamenlijke ambities en doelstellingen geformuleerd. In relatie tot dit regionale beleidsprogramma is een lokaal uitvoeringsprogramma voor de gemeente Venlo opgesteld welke in 2022 qua uitvoering is opgestart.

In dit lokale programma is de lijn uitgezet:

  • We willen met partners onze krachten bundelen om inwoners naar hun eigen vermogen zo lang en optimaal mogelijk mee te laten doen in de samenleving, waarbij de gemeente niet in de uitvoerende rol gaat zitten maar de regie behoudt op het proces.
  • Verder willen we zorgen voor een aanbod van jong tot oud om laaggeletterdheid tegen te gaan. En waar mogelijk zorgen we voor een verbinding tussen het aanbod.

Nieuwe Wet inburgering
Sinds 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de Wet inburgering. Via verschillende sporen werken statushouders aan hun inburgering. Sommigen stromen na voltooiing door naar regulier vervolgonderwijs en anderen richting betaald werk. En voor wie dit (nog) niet haalbaar is wordt er fors ingezet op zelfredzaamheid om mee te doen in de samenleving. In 2023 is de inburgeringsketen op de proef gesteld omdat de taakstelling (lees het aantal personen) verdubbeld is ten opzicht van 2022 en 2021. In 2024 verwachten we, net als in 2023, een hoog aantal statushouders te huisvesten. Dit leidt tot opgaven op het vlak van huisvesting, toegang tot huisartsenzorg en kinderopvang. Samen met maatschappelijke partners verwachten wij hier een goede invulling aan te kunnen geven.

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2023 10:23:54 met de export van 11/29/2023 10:03:55