Sterke lobby/ belangenbehartiging
Public Affairs of belangenbehartiging vindt plaats op verschillende niveaus: provinciaal, landelijk, Europees en in Nordrhein-Westfalen, in afstemming met veel verschillende partners. Via de inhoudelijke focus via de Venlose lobbyagenda vragen we aandacht voor de Venlose opgaven bij cruciale stakeholders. De Public Affairs- en lobbyactiviteiten richten zich op de onderwerpen die aansluiten bij de Venlose ambities, die kansrijk zijn en waarvoor we coalities kunnen aangaan met andere overheden. Venlo blijft in het kader van de Limburgse lobbyagenda ook samenwerken met Limburgse partners aan actuele thema’s, zoals hoogwaterveiligheid, brede welvaart, een circulaire economie, majeure infrastructuur en grensoverschrijdende samenwerking. De lobbyagenda’s ontwikkelen zich telkens op basis van de actualiteit en de Venlose prioriteiten.
Verwerving derde geldstromen
De verwerving van subsidies van Europese, nationale en provinciale overheden blijft in 2024 van onverminderd belang. Daarbij werpen we een bredere blik op de mogelijkheden over de verschillende beleidsterreinen heen en koppelen we onze projecten met de voorwaarden van externe subsidieprogramma’s. De nadrukkelijke koppeling met onze Public Affairs-inzet moet ertoe leiden dat we steeds beter in staat raken beleidsbeïnvloeding om te zetten naar financiële bijdragen.
De Europese Commissie en de Rijksoverheid zetten de komende jaren fors in op de verduurzamingstransitie in al haar facetten. Voor de gemeente Venlo is het zaak de uitwerking van de Europese ‘Green Deal’ en het nationale klimaatbeleid nauwgezet te blijven volgen en in te spelen op de kansen die zich in 2024 ongetwijfeld weer gaan voordoen.
Inzet op een breder palet aan fondsen doet niet af aan de blijvende aandacht voor subsidieregelingen waarmee Venlo eerder successen heeft behaald. Vanwege Venlo’s geografische ligging en economische positionering als logistieke transporthub blijven we alert op de mogelijkheden van de Connecting Europe Facility (CEF) die investeringen in majeure infrastructuur ontsluit. Op sociaal vlak biedt het Europees Sociaal Fonds onverminderd kansen.
Citybranding
In 2023 is gestart met de uitvoering van de citybranding strategie. Daarbij is vooral geïnvesteerd in het bouwen van een 'brand' (het merk Venlo; wat wil je uitstralen als stad), o.m. via diverse stakeholdersessies. Vanaf 2024 wordt gestart met de uitrol van citybranding en een meerjarig plan waarbij inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners van Venlo betrokken worden. Het vertrekpunt is dat Venlo de afgelopen jaren een grote maatschappelijke en economische ontwikkeling heeft doorgemaakt en inmiddels een stevige positie in de regio inneemt. Ons doel is om te komen tot een breed gedragen visie/merkstrategie over waar Venlo voor staat en welke positie Venlo wil innemen, waarin ook inwoners, bedrijven en partners zich kunnen herkennen. Hun enthousiasme en ambassadeurschap zal ertoe leiden dat Venlo (nog) beter op de kaart komt te staan. Dat is goed voor de ontwikkeling van Venlo en vormt de basis voor onze externe profilering (beurzen, acquisitie, Public Affairs etc.).