Uitbreidings- (U) en Vervangingsinvesteringen (V) | |||||||
Naam | U/V | Budget | Voorportaal | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Vervangen voertuigen | V | 860 | 802 | 705 | 803 | ||
Vervangen bomen Arcen 2023-2026 | V | 500 | |||||
Netwerk Openbare verlichting | V | 300 | |||||
Vervangen Openbare verlichting | V | 866 | 866 | 866 | 866 | ||
Basis op orde houden groen | V | 1.875 | 1.875 | 1.875 | |||
Vervangen Civiele objecten | V | 195 | 638 | 221 | |||
Verkeersregelinstallaties | V | 451 | 426 | 235 | |||
Maasopgaven: Vierwaarden/Jachthaven (verplaatsing) | U | 17.000 | |||||
Maasopgaven: Vierwaarden/Jachthaven (onderzoek) | U | 2.100 | |||||
Maasopgaven: Meekoppelkansen Arcen en Belfeld | U | 4.000 | |||||
Maasopgaven: Maaskade/’t Bat | U | 2.074 | |||||
Maasopgaven: Laerbroeck (Tangveld/Middengebied) | U | 2.500 | |||||
Totaal Programmalijn Omgeving | 12.770 | 4.632 | 6.593 | 18.905 |
Vervangen voertuigen
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
860 | 802 | 705 | 803 |
In 2021 heeft het college een meerjarenplan voertuigen vastgesteld. Hoewel we uit zijn gegaan van zoveel mogelijk elektrisch waren 2 jaar geleden veel voertuigen nog niet elektrisch te bestellen en zijn die voertuigen ook niet als raming elektrisch opgevoerd. Inmiddels zijn een aantal type voertuigen wel elektrisch te bestellen. Om elektrische voertuigen te bestellen, hebben we vanaf 2024 € 200.000, t.o.v. het voorportaal van de programmabegroting 2023-2026, extra krediet nodig. Het alternatief is of minder voertuigen te bestellen met als gevolg een minder operationele dienst (achteruitgang van de service verlening) of voertuigen niet elektrisch te bestellen. Dat laatste lukt ook bijna niet, aangezien dergelijke voertuigen nog bijna uitsluitend tweedehands te verkrijgen zijn.
Vervangen bomen Maasstraat Arcen 2024-2026
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
500 |
Conform besluitvorming is in 2023 gestart met de voorbereidingen voor de vervanging van de bomen in de Maasstraat in Arcen. Vanaf 2024 wordt gestart met de realisatie. De vervanging verloopt daarbij in fasen en wordt afgestemd met het waterschap i.v.m. de realisatie van de hoogwaterkades. De totale uitvoering loopt daarbij van eind 2024 t/m 2026, gevolgd door een periode van voor nazorg en groeigarantie.
Ondergronds netwerk openbare verlichting
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
300 |
Deze investering is nodig om de grote calamiteiten openbare verlichting in Venlo en Blerick op te vangen en dat deze blijft functioneren.
Vervangen openbare verlichting
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
866 | 866 | 866 | 866 |
Voor Openbare Verlichting onderhouden we lichtmasten en verlichtingsarmatuur. De lichtmasten en verlichtingsarmatuur hebben een technische levensduur van respectievelijk 46 en 23 jaar. Omdat alle meeste masten en armaturen (geplaatst voor 2013) niet opgenomen zijn in de lijst van activa, is er geen sprake van vrijval van kapitaallasten. We willen voor openbare verlichting structureel elk jaar ongeveer 2% van alle lichtmasten en 4% van de verlichtingsarmaturen structureel vervangen overeenkomstig hun technische levensduur. Het betreft dus vervangingsinvesteringen. Dat kost structureel € 866.000 per jaar. Voor het areaal wat we nu willen vervangen, zijn er geen kapitaallasten in de begroting opgenomen. We gaan dus niets vervangen wat niet al volledig is afgeschreven. In afwijking van de nota investeringsbeleid (2008) wordt de afschrijvingstermijn gelijk gesteld aan de huidige technische levensduur.
Basis op orde houden groen bomen en beplantingen
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1.875 | 1.875 | 1.875 |
Bomen vormen een belangrijke groene massa binnen onze stedelijke omgeving. Zeker in tijden van klimaatverandering. Daarom zetten we steeds meer in op het verbeteren van bestaande groeiplaatsen om de levensduur van bomen te verlengen en benutten we steeds vaker kansen om extra bomen aan te planten. Dat is vastgelegd in de Integrale Visie op de Openbare Ruimte (IVOR) en de Agenda Groen en Water. In het beheerplan Groen en Water zijn de kosten bepaald op basis van het actueel areaal.
Het periodiek vervangen van beplantingen is noodzakelijk om plantvakken in de toekomst functioneel en aantrekkelijk te houden. Daarnaast wordt onnodige verharding omgevormd naar groenvoorzieningen om onze omgeving klimaatbestendiger te maken. Met als doel een openbare ruimte die bijdraagt aan het verminderen van wateroverlast, de biodiversiteit verhoogt en hittestress terugdringt. Dit hebben we vastgelegd in de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) , de Agenda Groen & Water en het Actieplan Venlo Klimaatbestendig
In het beheerplan Groen en Water 2021 zijn de kosten opgenomen voor jaarlijkse vervangingen, (gebiedsgerichte) omvormingen en nieuwe aanleg op basis van de kwaliteit van onze groenvoorzieningen.
Vervangingsinvestering Civiele objecten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
195 | 638 | 221 |
Conform raadsbesluit d.d. 29 juni 2022 is het ‘Meerjarenplan Onderhoud Civiele Objecten 2023-2032’ vastgesteld. Dit meerjarenplan onderhoud civiele objecten is opgesteld om te voorkomen dat civiele objecten buiten gebruik moeten worden gesteld of zelfs bezwijken met hoge (onverwachte) herstelkosten tot gevolg. Dit plan geeft inzicht in het aantal civiele objecten, het voorgestelde kwaliteitsniveau en de middelen die verbonden zijn aan het beheren en onderhouden van deze objecten in het kwaliteitsniveau. Het beheer en onderhoud van civiele objecten kan hierdoor op een efficiënte en verantwoorde wijze uit worden gevoerd.
Vervangen verkeersregelinstallaties
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
451 | 426 | 235 |
Om de verkeersveiligheid en doorstroming in Venlo te kunnen garanderen dienen de verkeerslichten vervangen te worden bij einde levensduur. Hiertoe is een vervangingscyclus opgesteld en wordt jaarlijks een krediet aangevraagd. Bij vervangingen wordt tevens gekeken of het mogelijk is om beleidsdoelstellingen zoals verkeersveiligheid, fiets en parkeren te kunnen realiseren. In 2024 wordt uitvoering gegeven aan de nog resterende opgaven uit eerdere jaren. Er is derhalve geen budget nodig voor 2024. Voor de komende jaren worden de volgende vervangingskredieten aangevraagd:
2025: € 451.000 (130.000 dekking door bijdrage RWS)
2026: € 426.000 (125.000 dekking door bijdrage Provincie Limburg)
2027: € 235.400
Maasopgaven: Vierwaarden incl. verplaatsing Jachthaven (verplaatsing)
Maasopgaven: Vierwaarden incl. verplaatsing Jachthaven (onderzoek en proceskosten)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
2.100 | 17.000 |
Om de doorontwikkeling van de industriehaven van de gemeente Venlo mogelijk te maken is verplaatsing van de jachthaven naar de Océ-weerd noodzakelijk. In november 2022 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het besluit genomen om te starten met het project Vierwaarden. Daarmee is het noodzakelijk om ook voor het gemeentelijk aandeel in het project de financiering vast te stellen. Hiermee kan de verkenningsfase starten.
Dit project richt zich primair op de noodzakelijke hoogwaterbeschermingsmaatregelen. In de realisatie van de graafwerkzaamheden wordt de aanleg van de nieuwe jachthaven en bijbehorende gebiedsontwikkeling meegenomen. Het project Vierwaarden is een samenwerking tussen de gemeente Venlo, de gemeente Horst aan de Maas, provincie Limburg en het waterschap Limburg.
In de begroting 2023 is een krediet van € 450.000 beschikbaar gesteld voor de verplaatsing van de jachthaven. Met deze middelen kan een 1e bijdrage geleverd worden voor de verkenningsfase. Het Waterschap Limburg heeft de totale bijdrage van de gemeente Venlo voor de proceskosten van de verkenningsfase geraamd op € 2,1 miljoen. Voor de volledige realisatie van een nieuwe jachthaven is een bedrag geraamd van € 19,1 miljoen. De kosten voor de verplaatsing van de jachthaven komen volledig voor rekening van de gemeente Venlo. De aanpassingen op het gebied van hoogwatermaatregelen worden uitgevoerd en gefinancierd vanuit het Waterschap Limburg.
Maasopgaven: Meekoppelkansen Arcen en Belfeld
Maasopgaven: Maaskade/’t Bat
Maasopgaven: Laerbroeck (Realisatie Tangveld/Herinrichting Middengebied)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
4.000 | 2.500 |
Venlo beschermen tegen overstromingen, alsmede het borgen van de water- en natuurlijke kwaliteit, bevaarbaarheid van de rivier, drinkwatervoorziening en ruimtelijke economische ontwikkeling.
Dat in samenhang met de (gebieds)ontwikkelingen van Venlo, wordt uitgevoerd. Het is een van de belangrijke strategische investeringsopgaven in Venlo.
Via het hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is Venlo partner bij de toekomstige beveiliging van de (water)keringen, rivierverruiming en ruimtelijke kwaliteit langs de Maas. Het is onderdeel van een landelijke aanpak om de gebieden langs de rivieren en kust in Nederland voor 2050 te laten voldoen aan nieuwe veiligheidsnormen. Concreet betekent dit o.a. rivierverruiming, verhoging van keringen en versterking van ruimtelijke kwaliteit.
In Venlo lopen en gaan diverse projecten komende jaren van start. Venlo heeft aanzienlijke belangen; voor haar inwoners, direct en ook indirect via gebiedsontwikkelingen die in de nabijheid van de Maas spelen. Denk bijvoorbeeld aan de integrale aanpak Panorama Arcen, meekoppelkansen Belfeld en de gebiedsontwikkeling Laerbroeck/middengebied.
Gemeente Venlo is betrokken als projectpartner bij de Maasprojecten. We leveren inbreng, toetsen de plannen en voegen meekoppelkansen in, waarmee we efficiënter werk met werk maken. Bij aanpalende gebiedsontwikkelingen nemen we regie, koppelen we investeringen, trekken we samen met het Waterschap Limburg op en zijn we mede investeerder en uitvoerder vanuit onze belangen en strategische opgaven.