De vraag naar stedelijk wonen met veel voorzieningen om de hoek heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen, ook in Venlo. Op korte termijn worden de laatste ontwikkelvelden in Q4 en Maaswaard voltooid, waarin stedelijk wonen de boventoon voert. Hierbij is het van belang dat het gebied Maaswaard op een uitnodigende wijze wordt verbonden met de binnenstad. Ingezet wordt op een aantrekkelijke en veilige route langs de Maas die de barrièrewerking van de bruggen slecht, zorgt voor verwevenheid van routes, de verkeers- en sociale veiligheid vergroot en het stadskantoor beter bereikbaar maakt.
Het ontwikkelplan voor fase 1 van het Kazerne Kwartier is gereed en het bestemmingsplan is vastgesteld, de eerste nieuwe woningen en voorzieningen worden in 2024 in aanbouw genomen om de eerste bewoners in 2025 welkom te kunnen heten. Eerder al zullen (tijdelijke) voorzieningen een plek krijgen in de bestaande bebouwing. In 2021 is het woningbouwprogramma voor de eerste fase voor het Kazerne Kwartier versneld. Passend bij de aanhoudende vraag en druk op de woningmarkt zullen voorstellen worden uitgewerkt om de versnellingsopgave voor het stedelijk wonen verder gestalte te geven. Onder andere voor fase 2 van Kazerne Kwartier en andere gebieden met een hoge dynamiek en mix van voorzieningen, zoals het Veilingterrein. Voor deze ontwikkeling is het stedenbouwkundig plan vastgesteld en worden nu concrete stappen gezet om ook hier tot ontwikkeling te komen. Het Veilingterrein vormt het vliegwiel voor de herpositionering van het Middengebied. Het Veilingterrein wordt getransformeerd naar een gebied waar rond het thema positieve en gezonde leefstijl een nieuw stadsdeel ontstaat met plaats voor wonen en een innovatief programma rondom zorg, leren en innoveren, werken en ondernemen en bewegen, ontspannen en verzorgen. Dit als antwoord op de uitdagingen van een sterke vergrijzing van stad en regio en de groeiende tekorten op de arbeidsmarkt in de zorg. De herontwikkeling van het Veilingterrein staat niet op zichzelf en brengt een aantal opgaven met zich mee waar ook stappen gezet gaan worden: het verminderen van de huidige barrièrewerking van de Tegelseweg en de ontwikkeling van een robuuste groen-blauwestructuur die de natuurgebieden van de oostelijke Maasoever en de Jaomerdaalse Hei met elkaar verbindt. Hiermee ontstaat een verbinding op structuurniveau van de stad, maar vormt ook een verbindende schakel tussen de verschillende deelgebieden van het Middengebied.
Met deze programmalijn bouwt Venlo aan een stabiel en robuust draagvlak voor het stedelijk wonen, werken en leven door te stimuleren wat ons sterker maakt en te voorkomen wat ons verzwakt. Dit meten we o.a. door de (ontwikkeling van) de gemiddelde WOZ-waarde van het stedelijk centrum en de omzetontwikkeling van detailhandel, horeca en dienstverlening.