Uitbreidings- (U) en Vervangingsinvesteringen (V) | |||||||
Naam | U/V | Budget | Voorportaal | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Documentendistributiesysteem | V | 175 | |||||
Hardware documenten-/ID-fraude | U | 100 | |||||
Totaal Programmalijn Dienstverlening | 275 |
Documentendistributiesysteem
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
175 |
Paspoorten, ID-kaarten en Rijbewijzen worden na binnenkomst en verwerking in het souterrain middels een zogeheten ‘docudistri’ opgeslagen en getransporteerd naar de loketten in de publiekshal, waar de uitgifte plaatsvindt. Een veelgebruikte oplossing bij gemeenten om de verwerking zo snel, veilig en efficiënt mogelijk te laten verlopen. De huidige oplossing is in 2024 acht jaar oud. De hardware is storingsgevoelig geworden en aan vervanging toe. Bovendien biedt de huidige oplossing een te beperkte opslagcapaciteit. Met de vervanging en uitbreiding anticiperen we tevens op de forse toename in uit te geven reisdocumenten de komende jaren. De totale eenmalige investering bedraagt €175.000. Het lopende onderhoudscontract hoeft in 2024 niet opnieuw te worden aanbesteed.
Hardware documenten/ID fraude
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
100 |
In de publiekshal worden tal van producten en diensten geleverd waarbij het vaststellen van de identiteit cruciaal is. Zo ook het beoordelen van de authenticiteit van een brondocument. Denk bijvoorbeeld aan een eerste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) vanuit het buitenland of de aanvraag van een reisdocument (etc.). Het risico op documentfraude en ID-fraude is de afgelopen jaren toegenomen. Valse documenten zijn steeds lastiger te onderscheiden van authentieke documenten. Daarnaast worden fraudeurs steeds creatiever, vaak geholpen door technologie zoals bijvoorbeeld ‘photo-morphing’. Daarmee wordt ook het risico van look-a-like fraude steeds groter. Ook binnen de programmalijn openbare orde & veiligheid is de aanpak van digitale criminaliteit een prioriteit. De impact van dergelijke risico’s is namelijk groot. Naast structurele bijscholing biedt de inzet van technische hulpmiddelen ook een oplossing. Documentscanners en gezichtsvergelijkingscamera’s helpen de medewerkers bij het bepalen van de authenticiteit van documenten en de identiteit van personen. De loketten waar we ‘Niet Ingezetenen’ registreren (arbeidsmigratie op basis van tijdelijke verblijf in Nederland) waren in opdracht van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) reeds voorzien van deze hulpmiddelen. Deze loketten verhuizen in juli 2023 naar een externe locatie. In 2024 is het nodig de overige loketten in het stadskantoor van deze hulpmiddelen te voorzien.
De investering bedraagt € 100.000. De jaarlijkse exploitatiekosten bedragen € 49.000.
Onderstaand een overzicht van de aanvullende exploitatielasten.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
- 49 | - 49 | - 49 |