2. Leefbaar Venlo

Omgeving

In 2023 zijn we gestart met het opstellen van een nieuwe Omgevingsvisie waarin we onze ambities, opgaven en stedelijke ontwikkelstrategie vanuit een samenhangend perspectief vastleggen. Op basis van de Atlas Venlo 2040 (waar staan we nu?) en de Hoofdlijnennotitie (waar willen we naar toe?) werken we samen met ketenpartners en in samenspraak met inwoners en andere belanghebbende de visie in 2024 verder uit.  Ook zetten we de transformatie van de bestemmingsplannen naar het omgevingsplan onverminderd voort.
Om de Venlose ambities waar te kunnen maken zoals de versnelling woningbouwopgave, economische structuurversterking en herstructurering bedrijventerreinen, klimaatadaptatie en energietransitie zal het grondbeleidsinstrumentarium worden doorontwikkeld en vaker (pro)actief worden ingezet.
In 2022 is een start gemaakt met het actualiseren van het erfgoedregister conform de uitgangspunten van het beleidskader Venlo maakt van erfgoed Erfgoud. Streven is om gefaseerd objecten toe te voegen, maar ook te schrappen. Per saldo zal het gemeentelijk erfgoedregister straks zo'n 400 gebouwen en objecten omvatten. Dat doet een extra beroep op vergunningverlening, toezicht en handhaving.
We gaan via de RUD nieuwe én extra bodemtaken op het gebied van vergunningverlening en toezicht, beleid en ondersteuning uitvoeren en intensiveren het toezicht en de handhaving op de wettelijke verplichting voor bedrijven om energiebesparende maatregelen te nemen. Samen met de regiogemeenten onderzoeken we op welke manier we de RUD-organisatie verder kunnen versterken en robuuster kunnen maken..
Vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) zijn we nauw betrokken bij een groot aantal gebiedsontwikkelingen, waar we nadrukkelijk de synergie met de uitvoeringsorganisatie van het waterschap opzoeken. En met behulp van eigen investeringen de toegevoegde waarde van de hoogwateringrepen vergroten ten behoeve van de landschappelijke, toeristische en recreatieve ontwikkeling van onze Maasoevers . Bovenal gaan we ook het gesprek aan met buurten en wijken, zodat we hun wensen kennen en hun kennis kunnen gebruiken binnen de samenwerking met de (uitvoerende) overheidsorganisaties.
In Belfeld en Steyl combineren we inrichtingselementen en fietspad met de dijkversterkingsingrepen. In Baarlo- Hout-Blerick leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van het middengebied en woningbouw. In Vierwaarden (Arcen/Hertogbroek, Velden) is, naast ruimtelijke kwaliteit en veiligheid, ook de economische en ruimtelijke uitwerking voor Venlo van belang (verplaatsen jachthaven, Océ-Weerd). Het HWBP heeft grote impact op het dorp Arcen. Daar willen we zorgen voor een goede overall afweging èn de meekoppelkansen benutten via de integrale gebiedsvisie Panorama Arcen . Uiteraard hebben we ook belang bij een goede verbinding en ontwikkeling vanuit het stadscentrum bij het ’t Bat/Maaskade . Verder staat het traject Venlo-Zuid (tussen Viecurie en Stadskantoor) op de planning waar een relatie ligt met de ontwikkelingen op het veilingterrein. In 2024 start ook de vervolgaanpak voor het Traject Venlo Maas 2050.
In de toekomst verwachten we meer en vaker extreme weersituaties. Het principe water en bodem sturend wordt meer dan ooit leidend in de ruimtelijke ordening. Samen met het waterschap en provincie beogen we een versnelling in de realisatie door intensievere samenwerking, een meer omgevingsgerichte werkwijze en burgerbetrokkenheid. Bovendien leveren we een ook bijdrage in de toekomstige aanpak van de hoogwateropgave en klimaatadaptatie via het Deltaprogramma's (Maas, Ruimtelijke Adaptatie en Hoge Zandgronden), Maas 2050, het Integraal Riviermanagement en het Programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg (WRL).
Onderdeel van de wijkenaanpak in Vastenavondkamp zijn de Geresflats . Bij de Geresflats is er sprake van een zeer complexe problematiek op het gebied van woonkwaliteit, veiligheid en leefbaarheid. Mede door illegale verhuur en achterstallig onderhoud van particulier woningbezit. Deze situatie heeft een uitstraling naar de rest van Vastenavondkamp en vraagt om inmenging vanuit de overheid. Voor de aanpak van de Geresflats is een beperkt krediet beschikbaar voor aanpassing van de openbare ruimte binnen het Uitvoeringsplan Vastenavondkamp. Dit krediet is onvoldoende om tot structurele oplossingen te komen bij de Geresflats. Gezien de omvang en complexiteit die de aanpak van de Geresflats kenmerkt is een langjarige investering nodig. Deze investering kan mede gefinancierd worden met middelen vanuit het Rijk (o.a. Volkshuisvestingsfonds) en de provincie Limburg. En is daarom ondergebracht in het strategisch investeringsfonds .
We rollen wijkgericht werken en de aanpak 'ontwikkelend beheer' verder uit. Hierdoor kunnen we steeds vaker beleidsdoelen koppelen aan het planmatig beheer & onderhoud en vervangingsinvesteringen. We betrekken daarbij ook de initiatieven vanuit de samenleving die betrekking hebben op de openbare ruimte en bijdragen aan het vergroten van de leefbaarheid. Beheer en onderhoud wordt zo klantvriendelijker én kosteneffectiever.
We investeren in groot onderhoud en renovaties en klimaatbestendig maken van het groen en het ontstenen van de openbare ruimte. In 2023 zijn we gestart met de voorbereidingen voor het vervangen van de bomen Maastraat Arcen en zal in 2024 gestart worden met de uitvoering. Tegelijkertijd zien we steeds meer overlast van wilde diersoorten (niet te verwarren met plaagdieren). Door de uitvoering van preventieve maatregelen (en monitoring) kunnen risico’s op onveilige situaties in de openbare ruimte en hoge (herstel)kosten worden voorkomen. Daarnaast gaan we extra inzetten op de aanpak van invasieve exoten (zoals deJapanse Duizendknoop en de Reuzenberenklauw). Middels het nieuwe Meerjarenonderhoudsplan Begraafplaatsen geven we  invulling aan de motie om de uitstraling van de begraafplaatsen te verbeteren.
In 2021 heeft het college het Meerjarenplan voertuigen vastgesteld met de ambitie zoveel mogelijk over te schakelen op elektrische materieel . De laatste jaren is de ontwikkeling van elektrische voertuigen in een stoomversnelling geraakt, waardoor steeds meer voertuigen ook (of alleen maar) elektrisch te bestellen zijn.
Voor de uitvoering van het nieuwe Grondstoffenkader ' van afval naar grondstof ' zetten we in op een nieuwe moderne manier van inzamelen en onderzoeken we mogelijkheden om het milieustation te transformeren naar één of meerdere moderne circulaire grondstoffenhub(s) . We mobiliseren inwoners, ondernemers en organisaties om als partners mee te ontwikkelen naar een afvalvrije samenleving. We onderzoeken de mogelijkheden om samen met de regiogemeenten de afvalinzameling in noord Limburg te optimaliseren en kosten te besparen.
We gaan voor het zorgvuldig beheren van vastgoeddata nieuwe applicaties introduceren om beter sturing te kunnen geven aan de maatschappelijk en ruimtelijke opgaven waarbij vastgoed als middel wordt ingezet.

Deze pagina is gebouwd op 11/29/2023 10:23:54 met de export van 11/29/2023 10:03:55