Om het ervaren gemak van gemeentelijke dienstverlening te vergroten gaan we in de komende jaren door met de geleidelijke transformatie van multichannel naar omnichannel dienstverlening. Dit houdt in dat we onze verschillende dienstverleningskanalen bij elkaar brengen, slimmer inrichten en goed op elkaar afstemmen. De focus voor 2024 ligt daarbij vooral op de digitale dienstverleningsopgave. Een belangrijke stap daarbij is de ontwikkeling van een centraal online portaal waar inwoners en ondernemers al hun zaken en contacten met de gemeente kunnen vinden en bijhouden. De digitale ontwikkelopgave wordt overigens ook wettelijk afgedwongen: in juli 2024 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) in werking, die burgers het recht geeft digitaal zaken met overheden te doen.
Vindbaar, bereikbaar, benaderbaar
Niet iedere inwoner kan of wil altijd alles online regelen. De gemeente Venlo blijft persoonlijk en fysiek benaderbaar. In 2023 hebben we de inrichting van de publiekshal in het stadskantoor geëvalueerd met zowel bezoekers als medewerkers. De uitkomsten daarvan zullen in 2024 worden vertaald in een concreet plan voor aanpassingen ter verbetering van zowel de klantbeleving als de werkomstandigheden in de hal. Daarbij houden we ook rekening met de aankomende reisdocumentenpiek: het aantal te verstrekken paspoorten en ID-kaarten zal de komende vijf jaren fors hoger liggen dan in voorgaande jaren. Ook blijven wij het belangrijk vinden dat de gemeentelijke organisatie telefonisch goed bereikbaar is.
Communicatie bij dienstverlening
Bij de ontwikkeling van omnichannel dienstverlening hoort een herijking van de dienstverleningscommunicatie op de verschillende kanalen. Met het project Heldere Taal vervolgen we onze inspanningen om de kwaliteit en leesbaarheid van onze schriftelijke communicatie te toetsen en waar nodig te verbeteren. Verder onderzoeken we of het zinvol en wenselijk is nieuwe keuzes te maken bij dienstverlening aan anderstaligen in Venlo.
Toegankelijkheid van documenten
Als lokale overheid dient Venlo te voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen voor (digitale) documenten, zoals het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid , de richtlijnen voor toegankelijke websites (‘webcontent accessibility guidelines’, WCAG) en de Wet open overheid. De hiervoor benodigde aandacht is van blijvende aard. Ons gemeentearchief blijft ter ontwikkeling van de publieke dienstverlening volop inzetten op digitalisering van de archieven en collecties, te raadplegen via archief.venlo.nl. Het archief blijft echter ook gewoon op afspraak fysiek toegankelijk. Vanaf 2024 wordt in een periode van 5 jaar de voormalige bibliotheek van het gemeentebestuur van Venlo ' De Magistraatsbibliotheek ' (1473 tot 19e eeuw) over bestuur, geschiedenis en wetgeving geconserveerd en gerestaureerd. Het geheel heeft grote cultuurhistorische en financiële waarde, en zal in een latere fase ook gedigitaliseerd worden voor een optimale toegankelijkheid.
Verbetering adreskwaliteit
Een hoge kwaliteit van gegevens in basisregistraties (juistheid, volledigheid, actualiteit) is een voorwaarde voor de kwaliteit van alle processen en diensten die van deze gegevens gebruik maken. We zetten daarom in op verbetering van de adreskwaliteit in de Basisregistratie Personen (BRP). Vanuit de landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA) worden regelmatig adressen aangedragen als risicovol. De aansturing en uitvoering van onderzoek naar deze adressen wordt versterkt.
Wijkgericht werken
Elke wijk is anders. De samenstelling, de ligging, het voorzieningenniveau en de fysieke inrichting beïnvloeden het leefbaarheids- en veiligheidsniveau in hoge mate. We blijven onze inzet verdelen over alle Venlose wijken en schenken relatief meer aandacht aan de wijken die dit nodig hebben. In het wijkgericht werken ligt de nadruk op het werken vanuit de kracht van inwoners en de kracht van wijken . We gaan onderzoeken op welke vernieuwende wijze(n) we nog meer inwoners kunnen bereiken, om hen te stimuleren om aan de slag te gaan in hun eigen buurt, en voor ons om dat mogelijk te maken. Deze aandacht manifesteert zich concreet in het werken met buurtinitiatieven en -budgetten en een dynamische agenda per wijk; maar ook andere methoden, zoals werken met serviceteams en ontwikkelend beheer, om onze inwoners beter te betrekken bij de vraagstukken die er in hun woonomgeving spelen. Op die manier worden gemeente, bewoners, ondernemers en maatschappelijk instellingen steeds meer coproducenten van leefbaarheid en veiligheid. De participatieve democratie krijgt steeds duidelijker vorm. Als een waardevolle aanvulling op de bestaande representatieve democratie, zoals vastgelegd in het beleidskader burgerbetrokkenheid. En als een middel om vorm en inhoud te geven aan eigen verantwoordelijkheid, eigenaarschap en identiteit op het schaalniveau van buurten en wijken; dicht bij de burger zelf. Dat betekent ook dat we vanaf 2024 op een andere manier omgaan met de bekostiging van buurt- en wijkraden, dat er een eenduidig proces komt voor de intake en afhandeling van bewonersinitiatieven, dat bestaande subsidieregelingen voor micro-initiatieven zoals het SAM fonds geëvalueerd worden, en de financiering voor micro-initiatieven vanaf 2026 structureel herzien wordt.
Vastenavondkamp (bijdrage gemeente € 10.000.000, totaal investeringsvolume € 50 miljoen)
Onderdeel van de wijkenaanpak in Vastenavondkamp zijn de Geresflats. Bij de Geresflats is er sprake van een zeer complexe problematiek op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. Mede door illegale verhuur en achterstallig onderhoud van particulier woningbezit. Deze situatie heeft een uitstraling naar de rest van Vastenavondkamp en vraagt om inmenging vanuit de overheid.
Voor de aanpak van de Geresflats is een beperkt krediet beschikbaar van € 410.000 voor aanpassing van de openbare ruimte binnen het Uitvoeringsplan Vastenavondkamp. Dit krediet is onvoldoende om tot structurele oplossingen te komen bij de Geresflats. Gezien de omvang en complexiteit die de aanpak van de Geresflats is een investering nodig € 20 miljoen. Deze investering kan mede gefinancierd worden met middelen vanuit het Rijk (o.a. Volkshuisvestingsfonds) en de provincie Limburg. Aanvullend is een investering vanuit de gemeente Venlo zelf nodig van € 10 miljoen.